شایع ترین دلایل نشت آب موتور خودرو

اطلاعات فنی در خصوص خودرو و قطعات یدکی و مصرفی تمامی خودروهای ایرانی و خارجی از بازار ملت تهران

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

نشتی آب موتور خودرو می‌تونه باعث افزایش دمای موتور و در نهایت منجر به گرم شدن بیش از حد یا حتی سوختن واشر سرسیلندر بشه، که یکی از پرهزینه‌ترین تعمیراته. وقتی سطح آب در سیستم خنک‌کننده کاهش پیدا می‌کنه، گردش مناسب مایع انجام نمی‌شه و قطعات فلزی موتور به‌شدت داغ می‌شن. این موضوع می‌تونه باعث تغییر شکل قطعات، خرابی پیستون‌ها، و افت عملکرد کلی موتور بشه. علاوه بر این، در صورت ترکیب آب با روغن موتور، خاصیت روان‌کنندگی روغن از بین می‌ره و آسیب‌های داخلی بیشتری به وجود میاد. در نتیجه، یه نشتی ساده می‌تونه خیلی سریع تبدیل به یک بحران فنی جدی بشه.

 نشتی آب موتور

 

دلایل مختلفی می‌تواند باعث نشتی آب از موتور خودرو شود. در اینجا به شایع‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنم:

  1. خرابی واشر سرسیلندر: این یکی از جدی‌ترین دلایل نشتی است. واشر سرسیلندر بین بلوک موتور و سرسیلندر قرار دارد و وظیفه آب‌بندی کانال‌های آب، روغن و محفظه احتراق را بر عهده دارد. پارگی یا فرسودگی این واشر می‌تواند باعث نشت آب به داخل سیلندر، سیستم روغن یا بیرون از موتور شود.

  2. ترک خوردگی بلوک موتور یا سرسیلندر: در اثر یخ‌زدگی مایع خنک‌کننده (اگر از ضدیخ کافی استفاده نشود) یا داغ شدن بیش از حد موتور، ممکن است بلوک موتور یا سرسیلندر ترک بخورد و باعث نشتی آب شود.

  3. شل شدن یا خرابی بست‌های شلنگ رادیاتور و سیستم خنک‌کننده: شلنگ‌های رادیاتور و شلنگ‌های بخاری که آب را در سیستم گردش می‌دهند، به مرور زمان فرسوده، خشک و ترک‌خورده می‌شوند. همچنین بست‌های نگهدارنده این شلنگ‌ها ممکن است شل شوند یا زنگ بزنند. هرگونه نشتی از این اتصالات باعث نشت آب می‌شود.

  4. خرابی واتر پمپ: واتر پمپ وظیفه به گردش درآوردن مایع خنک‌کننده در موتور را دارد. درپوش یا کاسه نمد واتر پمپ ممکن است به مرور زمان فرسوده شده و باعث نشتی آب از اطراف خود واتر پمپ شود.

  5. خرابی رادیاتور : رادیاتور مسئول خنک کردن مایع خنک‌کننده است. سوراخ شدن یا ترک خوردن رادیاتور (به خصوص در قسمت‌های اتصالات یا پره‌ها) می‌تواند منجر به نشت آب شود.

  6. خرابی ترموستات: اگرچه خرابی ترموستات مستقیماً باعث نشتی آب نمی‌شود، اما اگر ترموستات به درستی کار نکند و باعث جوش آوردن بیش از حد موتور شود، می‌تواند فشار زیادی به سیستم خنک‌کننده وارد کرده و منجر به نشتی از نقاط دیگر شود. همچنین، محفظه ترموستات ممکن است نشتی داشته باشد.

  7. خرابی یا شل شدن درپوش رادیاتور یا منبع انبساط : درپوش رادیاتور یا منبع انبساط فشار سیستم خنک‌کننده را تنظیم می‌کند. اگر این درپوش خراب باشد یا به درستی بسته نشده باشد، ممکن است آب از طریق آن به بیرون نشت کند (به خصوص در زمان داغ بودن موتور و افزایش فشار).

  8. نشتی از بخاری: بخاری خودرو بخشی از سیستم خنک‌کننده است و اگر سوراخ یا ترک داشته باشد، می‌تواند باعث نشت آب به داخل کابین خودرو شود.

محلول رادیاتور

برای تشخیص دقیق محل نشتی، معمولاً نیاز است که سیستم خنک‌کننده تحت فشار قرار گرفته و محل نشت آب مشاهده شود. اگر متوجه نشتی آب از خودروی خود شدید، بهتر است هر چه سریع‌تر به یک مکانیک مراجعه کنید تا از آسیب‌های جدی‌تر به موتور جلوگیری شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد